Interview met de organisatie van Milkshake Festival

Marieke Samallo

Marieke Samallo

Ineens was daar 2 jaar geleden het openminded Milkshake Festival. Uit het niets wist de organisatie de feestdag als één van de meest populaire festivals, neer te zetten. Ook dit jaar, op 20 juli, zal het feest weer neerstrijken in het Amsterdamse Westerpark. Wij spraken PR & Art Director Marieke Samallo over de ontstaansgeschiedenis, de organisatie, do’s en don’ts, en nouja… eigenlijk alles wat je moet weten over dit te gekke festival!

Hoe zijn jullie eigenlijk op het idee van Milkshake Festival gekomen?
Ik was werkzaam voor Air Amsterdam en was verantwoordelijk voor de ‘liberale’ nachten. Zo is Supertoys bijvoorbeeld echt mijn eigen feestje. Ik werk al een behoorlijke tijd in de dansscène en kom dus op een diversiteit aan festivals. Op een gegeven moment vroeg ik me af: ‘’Welk festival is leuk voor zowel mijn homovrienden, m’n drag queen vriendinnen, maar ook voor mijn eigen vriendje én mijn vriendinnen?’’. Er zijn niet zo heel veel festivals waarvan écht iedereen denkt: ‘’Dat is te gek!’’. Vanuit Air Events deden we al Amsterdam Open Air, wat natuurlijk ook al heel tof was. We hebben een eigen productiehuis en toen heb ik in samenwerking met Peter een concept geschreven wat totaal aansluit op onze eigen smaak.

Maar wat maakt het dan dat Milkshake festival écht voor iedereen is?
Het is écht openminded, ‘for all who love’. Als ik bijvoorbeeld Open Air voor me zie dan denk ik aan het meisjesfestival waar alle knappe jonge meiden komen. Ik zie ze dan staan in hun korte spijkerbroekjes, de Ray-Ban zonnebrilletjes, en een kransje in het haar. Er zit daar een hele duidelijke en krachtige doelgroep. Als ik 100 dezelfde mensen zie verlang ik wel naar wat variatie, wat meer kleur. Bij Milkshake kan iedereen gewoon komen, er wordt niet van je verwacht dat je een ‘bepaald’ typetje bent. Ik vind het te gek als er ook gewoon enorm grote beren en flamboyante paradijsvogels komen, die je eigenlijk alleen maar in het nachtleven tegenkomt. Dat maakt mij heel erg blij!

Vanwaar eigenlijk die affiniteit met de LHBT-gemeenschap?
Niet per se met de LHBT-gemeenschap, het is voor ‘all who love’ natuurlijk. Jij vergeet nu de hetero’s! Vijftien jaar geleden was ik creatief producent bij NOW&WOW in Rotterdam, en daar organiseerden wij eigenlijk nooit homofeesten. Maar wel iedereen kwam er op af! De oudere housers met lichtblauwe zonnebrillen omdat ze een pilletje hadden geslikt. Zij stonden dan weer naast de drag queens en naast de grappige Marokkanen die leuke fluo petjes op hadden. Dat ging allemaal heel erg goed samen. Het verbaast mij tegenwoordig echt dat er overal losse groeperingen staan. Dat is toch gek?

Brengt Milkshake dan al die verschillende groeperingen bij elkaar?
Ja, de individuele verschijningsvormen brengen we bij elkaar. Sommige mensen bestempelen Milkshake heel erg als een gayfestival, maar dat is het eigenlijk niet. Er komen inderdaad veel homo’s op af maar ik veroordeel totaal niet op seksuele voorkeur. Uiteindelijk gaat het er om of we een kleurrijk volk weten te bereiken. En dat is tot dusver gelukkig goed gelukt! Het eerste jaar verkochten we meteen 11,5 duizend tickets! Dan sta je daar op dat veld en dan realiseer je je dat het publiek gewoon echt ontzettend leuk is!

En omschrijf dat gevoel eens… Hoe voel jij je dan als je over dat festivalterrein uitkijkt en realiseert dat het toch wel jouw feestje is?
Mijn vriend zegt altijd tegen mij: ‘’Je mag nu best wel trots zijn’’. Vervolgens reageer ik dan met: ‘’Ja maar die boom die staat daar niet goed’’, haha! Natuurlijk ben ik wel heel erg blij. Een groep oudere mannen, zo rond de 40, bedankte mij ook eens dat ik ‘dit’ voor de gemeenschap deed. Ik dacht echt: ‘Hoezo? Dankzij jullie heb ik mijn haar zoals ik het heb en dankzij jullie draag ik te gekke kleding!’’. En juist dat is wat ik wil vieren. Met Milkshake vieren we echt de positiviteit en de vrijheid.

Quote01Marieke

Als ik het goed begrijp moeten we dat homohokje dus echt loslaten bij dit festival? Het richt zich meer op de openminded festivalgangers…
Klopt! Je zult bij mij ook niet direct een regenboog zien. En dat hoeft ook helemaal niet. Ik probeer dat station te passeren. Ik mag hopen dat ik in de toekomst op festivals kom waar ook dit leuke volk rondloopt, en waar je het niet meer hebt over een heterofestival.

En hoezo dan die naam Milkshake?
Ik zat destijds samen met Peter van Vught, die ik 2012 erbij heb gevraagd om samen dit concept op te zetten. Samen zaten we te brainstormen over een naam, iets met een blend of iets van kleuren of fruit. Toen zat ik in een kookboek te bladeren en dacht ik: ‘’Oh, milkshake!’’. Het is echt een vrolijke naam, niet te rauw of hardcore-achtig. De meeste mensen associëren een milkshake met iets vrolijks, zoets, met iets lekkers. Je hebt een blender, daar gooi je allemaal verschillende mensen, typetjes, kleuren, pruiken en hakken in, evenals veel DJ’s en gezellige muziek en dan krijg je dus een roze massa! En daarnaast heeft iedereen wel zo’n nostalgisch gevoel bij een milkshake. Het doet je denken of je in een pretpark bent of op een kermis.

Jullie hebben ook een toepasselijke slogan: ‘’For boys who love girls who love girls who love boys who love boys’’.
Inderdaad! Die slogan is bedacht door Peter, hij riep dat ineens toen we zaten te brainstormen. We dachten allemaal: ”Yes! Dit gaat ‘m worden!”. Soms zit zoiets gelijk goed.

Dan heb je een naam maar dan moet je ook nog zorgen dat je daadwerkelijk een openminded groep mensen naar je festival krijgt… Hoe doet je dat?
Ik ben best wel een PR-bitch! Ik denk nooit: ‘’Nu hebben we wel genoeg gedaan’’. Bij ieder evenement moet ik achteraf denken dat ik alles uit de kast heb weten te trekken. Dan pas is het goed.

Quote2Marieke

Poster Milkshake Festival 2014

Poster Milkshake Festival 2014

De stad hangt vaak vol met opvallende posters van Milkshake, kun je daar iets meer over vertellen?
Met die postercampagne proberen we eveneens de diversiteit te benadrukken. De jongens die in 2013 en 2012 werden gefotografeerd waren niet van die overdreven gespierde gasten. Juist doordat deze jongens niet zo waren wordt het ook niet zo snel zo’n typisch feest. Mensen moeten ook een erkenning gaan vinden. Een forse negerin die op Zuidoost werkt moet ook kunnen denken: ‘’Dit is the shit, hier kan ik inderdaad met mijn dikke ass gaan twerken!’’. En dat willen we ook! Die gêne moet gewoon weg. Soms zie ik posters in de stad hangen waarvan ik denk: ‘’Ja, nu weten we het wel dat een vrouw een mooie slanke taille kan hebben en grote tieten heeft’’. Laten we eerlijk zijn, die vollere negerin van vorig jaar was gewoon een lekker wijf!

En hoe ging dat dit jaar? Jullie hebben een casting gehouden zodat mensen in de reclamecampagne terecht konden komen?
Ik wilde iets grappigs doen. Ik hou wel van die topmodel-achtige programma’s. Daarnaast zat ik ook een beetje met het dilemma dat ik niet precies wist wat we dit jaar moesten doen. Stel nou dat we weer een volslanke negerin hadden gebruikt wordt dat voor altijd een ding bij Milkshake. Dus toen hebben we die casting opgezet, ‘’power to the people!’’.

Hoe verliep die casting?
Er kwamen echt 300 jongens en meisjes op af, helemaal hysterisch. We kozen de beste drie jongens en de beste drie meiden waaruit onze Facebookvolgers de winnaars mochten kiezen. En uit beide selecties wonnen bij toeval een donkere jongen en een donkere meid. Toen zaten we dus met een probleem! Toen zei iemand nog tegen me: ‘’Waarom manipuleer je het niet en koop je likes’’. Ik wist in eerste instantie helemaal niet dat zoiets kon maar dat wilde ik niet doen. Dat vind ik echt vals en naar! Het gaat om mensen, daar moet je niet in willen manipuleren. Toen hebben we gekozen om er nog een extra model bij te kiezen zodat het wel weer die diversiteit aantoont. Een soort bonustrack!

Als je nu terugkijkt op vorige edities, heb je dan ook dingen waarvan je zegt: ‘’Die gaan we sowieso niet meer doen!’’.
Vorig jaar stond er een hele grote toren op het veld waarvan ik een lul had laten maken met rookmachines erin die ‘ejaculeerde’. Maar de ballen van die pik vlogen op een gegeven moment in de fik! We hebben het nog net op tijd kunnen uitzetten! Dat doen we dus niet meer… Over de porto’s hoorden we ook: ‘’Iedereen moet nu hierheen komen’’ waarop wij ons natuurlijk afvroegen wat er aan de hand was. Vervolgens kregen we het bericht: ‘’De lul staat in de fik! Nee… de ballen!’’. Haha, dat was echt wel even een grappig moment.

Quote3Marieke

Als mensen Milkshake Festival bezoeken, wat raad jij hen dan sowieso aan?
Als je binnenkomt stap je in de Tranny-train, dan ga je over het festival en daarna ga je ‘Down the Drain’.

Poster Milkshake Festival 2014

Poster Milkshake Festival 2014

Ehm… wat?
De Tranny-train moet je echt zelf ervaren. Vervolgens ervaar je gewoon alle stages, waarbij je zeker ‘De Natte Poezenplek’ niet moet overslaan. En als je dan nog niet genoeg hebt gehad ga je naar de stage van Erwin Olaf in het Transformatorhuis, dat heet ‘Down the Drain’. Dan ga je dus naar het afvoerputje van het festival!

En wat zijn de echte don’ts? Wat moet je dus absoluut niet doen bij Milkshake Festival?
Sowieso niet onaardig zijn tegen mensen!

Tot slot vragen wij ons af waarom iedereen naar Milkshake zou MOETEN gaan?
Omdat je, godverdorrie, al je zintuigen kan en wilt laten prikkelen natuurlijk! Ik geloof dat je er heel erg blij van wordt. Ons productiegeld en budget gaat niet alleen naar hele dure artiesten. We verdelen het over artiesten, performeracts en het decor. Het is een heerlijk vrijheid-blijheid ding! Eind april maken we onze gehele line-up bekend en die is behoorlijk tof! Je mag alleen naar Milkshake komen als je onze gedachtegang snapt!

 

De earlybird-tickets zijn dit jaar binnen 30 seconden uitverkocht! Wel zijn er nog reguliere kaarten in de verkoop. Heb jij dat felbegeerde kaartje voor Milkshake Festival nog niet in de pocket ga dan nú naar de website van Milkshake én koop je kaarten! OP = OP! 

 

 

Deel op Google Plus

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *